Поклоничко путовање хора СПД „Јединство“ из Котора у Солун

Благословом Његовог Високопреосвештенства Архиепископа и Митрополита Г. Амфилохија кренули смо на пут 01.10. у вечерњим часовима. Пут до Солуна преко Албаније је претекао мирно, па смо на наше одредиште стигли сутрадан по плану и сместили смо се у хотел „El Greco" који се налази на чувеном путу „Via Egnatia". Први дан смо искористили за панорамско разгледање града због лакшег сналажења у њему.

На молбу нашег Митрополита Г. Амфилохија добили смо благослов Његовог Високопрео-свештенства Митрополита Г. Антима да у суботу(02.10.)појемо на Светој Литургији на Зејтинлику, чувеном Солунском гробљу. Свету Литургију је служио протојереј-ставрофор Александар Павловић, (служи у Ставросу, Халкидики, село Мелисургос и сваке суботе долази у Солун како би служио на Зејтинлику). Били смо почаствовани тиме, јер мало је хорова који су тамо појали на служби. Обично се одслужи помен. Храму смо подарили копију наше иконе Св. Николе из Котора. О самом гробљу и голготи солунских ратника приповедао нам је г. Предраг Недељковић, заменик чувеног Ђорђа Михаиловића чији су преци из Грбља. На крају његовог излагања отпевали смо песме „Креће се лађа француска" и „Тамо далеко". Добротом о. Александра уприличена нам је посета храму св. Георгија Неапољског, (живео у 18. веку, и пострадао од Турака у Малој Азији), који се налази у близини Зејтинлика. Целивали смо мошти св. Георгија и отпевали неколико духовних композиција. У парохијском дому је уприличен пријем од стране старешине храма св. Георгија, протојереја-ставрофора Василија Каљакманиса (гр. Βασίλειος Καλλιακμάνης), професора на Богословском Факултету Аристотеловог Универзитета у Солуну, који нас је поздравио и похвалио наше појање. Потом смо се поздравили са о. Александром и братијом храма и уручили им дарове у знак сећења на нашу посету и њихово гостопримство. Након тога пошли смо у обилазак музеја византијске уметности. Сви смо били очарани лепотом експоната (могли смо себи да представимо како су људи тога доба живели, како су били обучени, каква им је била архитектура, видели велику збирку икона и других богослужбених предмета...).

За крај тог дана оставили смо посету храму Св. Димитрија (Прва мала црква је сазидана у 4. веку, на месту где је пострадао св. Димитрије, а касније проширена у 5. веку. У 7.веку је изгорела потпуно и затим је саграђена петобродна базилика за време епископа Јована. Његова фреска је још увек сачувана. Та је црква скоро потпуно изгорела 1917. године, када је изгорела и већина Солуна. Само је део западног зида остао сачуван. Обнављана је све до 1948. Архитекта Аристотелис Захос је имао слике и скице старог храма, како је изгледао пре пожара, па је захваљујући њему храм обновљен веродостојно. У џамију је био претворен у 15. веку све до ослобођења 1912. године. Солун је ослобођен на његов празник 1912. У 10. веку су Сарацени однели мошти св. Димитрија и налазиле су се у Северној Италији све до седамдесетих година 20. века.). Приступили смо светитељу и целивали његове мошти. Обишли смо цео храм и на крају приредили присутнима концерт духовне музике.

Други дан (недеља 03.10.) смо такође започели литургијом благословом Његовог Високопрео-свештенств Митрополита Г. Антима, у храму Св. Николе који се налази у парку Аристотрловог Tрга. Литургију је служио о. протојереј-ставрофор Георгије Матурели(Грузијац). И овај храм је веома значајан за историју Солуна јер је изграђан у време турског ропства и чак једно време био седиште митрополије. У овом храму једне недеље служи се на грузијском а друге на руском језику. Добили смо благослов да отпевамо „Свјати Боже", „Херувимску песму" и „Достојно", пошто је био ред на „грузијску" литургију. После отпеване „Херувике" о. Георгије је наставио да служи на руском језику и удостојио нас да појемо до краја службе. Литургији је присуствовао и Грузијски конзул г.Тоникиос Берикасвили, Захвалили смо се о. Георгију, г. Тоникиос Берикасвили, црквењаку Константину Гуркенатзе и свим присутнима и поделили иконице са ликом Св. Николе „которског" као и исту целивајућу икону за храм. Након тога пошли смо у храм Св. Софије и храм Св. Григорија Паламе, где смо се поклонили светињама и целивали Св. мошти. За крај овог дана уприличили смо панорамско разгледања Солуна бродом што је на нас оставило велики утисак и стекли смо другачију предствау о овом граду из потпуно друге визуре.

Трећи дан нашег боравка у Грчкој (понедељак 05.10.) посветили смо посети манастирима на Метеорима. После троипочасовног пута стигли смо у Каламбаку, град у подножју Метеора. Први манастир који смо посетили је манастир посвећен Св. Николи са чувеним фрескамакоји је осликао Теофанис Стрелицас 1527. Други манастир који смо посетили је манастир Варлаам. У оба манастира смо појали. Највише смо се задржали у Пребражењском мастиру - Велики Метеори. Након кратког излагања дежурног лица о историјату манастира добили смо дозволу да као српски хор појемо испред моштију св. Јоасафа српског колико год желимо, што је нама много значило, поготово што је наш небески покровитељ, Св. Сава, био предак Св. Јоасафа. По повратку у хотел уследила је припрема за сутрашњи повратак у Котор.

Нарочиту захвалност указујемо нашим младим теолозима Солунског Универзитета г. Дарку Ђерковићу и г. Миливоју Бакићу који су са нама били од првог до последњег минута, и помогли нам да нам ово поклоничко путовање протекне онако како смо га и замислили.

Ђакон мр Михајло Лазаревић, диригент СПД „Јединство"